تفاوت جت لایت و وال واشر در نورپردازی نما
پیشنهادات

تفاوت جت لایت و وال واشر در نورپردازی نما

زمان مورد نیاز برای مطالعه

3 دقیقه

تفاوت جت لایت و وال واشر در نورپردازی نما

جت لایت و وال واشر دو محصول مدرن هستند که در صنعت روشنایی و معماری بنا از منابع نورانی پرکاربرد به شمار می‌روند. این دو محصول عموما برای نورپردازی نما و نورپردازی فضای باز به کار برده می‌شوند و اگرچه کاربرد یکسانی دارند اما دو محصول کاملا متمایز و متفاوت هستند.

  

جت لایت و وال واشر هر دو برای استفاده در فضای باز طراحی شده‌اند و درجه حفاضتی IP65 به بالا دارند. با این وجود تفاوت میان این دو محصول نیز قابل توجه است که در ادامه به آن می‌پردازیم.  تفاوت میان این دو محصول را می‌توان از ابعاد مختلفی مورد بررسی قرار داد. مهمترین تفاوت وال واشر و جت لایت شامل مواردی است که در ادامه بیان می‌شود.

تفاوت‌های ظاهری

این دو محصول از نظر طراحی ظاهری کاملا متفاوت هستند. وال واشر دارای طراحی مستطیل شکل و باریک است. این محصول متشکل از چراغ‌های ال‌ای دی است که به صورت ردیفی کنار هم چیده شده اند. تنوع رنگی این محصول شامل رنگ‌های آفتابی، مهتابی، فول کالر واست که با توان مصرفی ۳ وات به بالا در بازار عرضه می‌شود.

جت لایت را با نام روشنایی خطی نیز در بازار معرفی می‌کنند، این محصول به لحاظ ظاهری به شکل دایره است که یک پایه پرژکتوری برای چرخش چراغ در جهت مناسب نیز دارد. جت لایت دارای یک لنز محدب به منظور متمرکز کردن نور در راستای خطی است که ضد اشعه بوده و نور خورشید را دفع می‌کند.

پرتاب نور

تفاوت دو محصول یاد شده در پرتاب نور با توجه به توان مصرفی چراغ‌های LED به کار رفته در آن‌ها بررسی می‌شود. معمولا جت لایت به لحاظ پرتاب نور بسیار قوی است و شدت پرتاب نور در آن‌ها به ۳۰ تا ۵۰ متر می‌رسد، اما در مورد وال واشر این مسئله به توان مصرفی محصول باز می‌گردد و در حالت کلی پرتاب نور کمتری دارند.

تفاوت کاربرد

یکی دیگر از تفاوت‌های اساسی وال واشر و جت لایت مربوط به کاربری آن‌ها است. معمولا وال واشرها را در نمای ساختمان‌های بلند به کار می‌گیرند و مناسب برای نماهایی است که در آن‌ها محدودیت فضا وجود دارد. از آنجایی که این محصول فضای کمتری نسبت به جت لایت اشغال می‌کند و بهترین گزینه برای فضاهای باریک به شمار می‌رود کاربرد آن بیشتر متناسب با فضاهای یاد شده است. ضمن این که وال واشر نور یکنواخت با عرض زیاد تولید می‌کند که آن را برای استفاده در نورپردازی دیوارها و فضاهای عریض نیز مناسب می‌سازد.

از جت لایت برای نورپردازی همه امکان و ساختمان‌ها می‌توان استفاده کرد. این محصولات دارای پایه هستند و به راحتی می‌توان انها را در هر مکانی - حتی روی فضای زمین - نصب کرد. از دیگر ویژگی جت لایت باید به سهولت نصب آن اشاره کرد. نور ایجاد شده توسط جت لایت نیز خطی و متمرکز و به سمت بالا است. یکی از مهمترین ویژگی‌های مثبت جت لایت‌ها قابلیت تغییر زاویه تابش نور تا ۱۸۰ درجه است که می‌توان از این امتیاز برای برجسته‌سازی نما و المان‌های دکوری استفاده کرد.

تفاوت در طول عمر

از آنجایی که در تولید این محصولات از لامپ‌های ال‌ای دی استفاده می‌شود، معمولا طول عمر آن‌ها بیش از ۲۰۰۰۰ ساعت بوده و کم مصرف هستند. تفاوت این دو در آن است که در تولید وال واشر از لامپ‌های SMD-LED استفاده می‌شود در حالی که در تولید جت لایت COB-LED استفاده می‌شوند. هر دوی این سری لامپ‌ها دارای طول عمر تقریبا یکسانی هستند اما به لحاظ تکنولوژی ساخت وال واشرها طول عمر بیشتری دارند.

آلودگی‌های نوری

منظور از آلودگی نوری دامنه پرتاب غیر متمرکز منابع نور است. وال واشر و جت لایت نور خود را به شکل یکنواخت و در مسیر و جهت مشخص منتشر می‌کنند. همین ویژگی کمک می‌کند که سایر نقاط ساختمان به صورت ناخواسته در معرض تابش قرار نگیرند. به این ترتیب می‌توان مدعی شد که این مدل چراغ‌های دکوراتیو آلودگی نوری کمی دارند. با این حال از آنجایی که جت لایت دامنه نوری محدودتری دارد به لحاظ آلودگی نوری نسبت به وال واشر انتخاب بهتری است.

تنوع رنگ

هر دو محصول وال واشر و جت لایت را می‌توان هم به صورت تک رنگ (آفتابی، مهتابی و سایر رنگ‌ها مثل قرمز، آبی و) و هم به صورت مولتی کالر (هفت رنگ) مورد استفاده قرار داد. با این حال از نظر رنگ نور می‌توان گفت که تنوع رنگی در وال واشرها به مراتب بیشتر از جت لایت‌ها است.