دمای رنگ یا رنگ نور چیست و هر رنگ نور مناسب چه محیطی است؟
پیشنهادات

دمای رنگ یا رنگ نور چیست و هر رنگ نور مناسب چه محیطی است؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه

2 دقیقه

دمای رنگ یا رنگ نور چیست و هر رنگ نور مناسب چه محیطی است؟

دمای رنگ که به آن رنگ نور نیز گفته می‌شود یک مشخصه از نور مرئی به شمار می‌رود که در عکاسی، فیلمبرداری، نورپردازی، ساخت فیلم، باغبانی و.... به کمک شما می‌آید. واژه دمای رنگ به منبع نوری اشاره دارد. اما هیچ ارتباطی به دمای واقعی منبع نور نداشته و در واقع به رنگ نور تولید شده توسط لامپ اطلاق می‌گردد. طبق یک اصل کلی هرچه عدد دمای رنگ پایین‌تر باشد نور ایجاد شده حس گرمتری خواهد داشت و بالعکس. با بالا رفتن میزان رنگ نور، احساس سردتری به وجود خواهد آمد.

دمای رنگ

در این مقاله به ارائه مطالبی در این زمینه خواهیم پرداخت و به این پرسش پاسخ خواهیم داد که هر رنگ نور مناسب کاربرد در چه محیطی است؟. پس اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید با ما همراه باشید.

دمای رنگ یا رنگ نور چیست؟

طبق تعاریف رنگ نور در واقع به همان میزان آبی بودن، خنک و یا زرد و گرم بودن نور سفید اشاره دارد. به طور کلی هرچه رنگ نور بالاتر باشد به سمت آبی بودن میل می‌کند و دمای رنگ نور پایین‌تر به سمت زرد تمایل دارد. واحد اندازه‌گیری دمای رنگ نور کلوین است و بر طبق اصول استاندارد عبارت است از: ۲۷۰۰ کلوین، ۳۰۰۰، ۳۵۰۰، ۴۰۰۰، ۴۵۰۰ وبالاتر

ضرورت و اهمیت انتخاب رنگ نور مناسب برای محیط

انتخاب رنگ نور مناسب برای محیط‌های مختلف اهمیت بسیار زیادی دارد. چراکه این عنصر تاثیر قابل توجهی بر روحیه افراد ایجاد می‌کند. پس می‌توانید آن را متناسب با روحیاتی که می‌خواهید به وجود آورید انتخاب کنید. در حالت معمول و برای فعالیت‌های صنعتی از نور با رنگ سفید و سرد ۴۵۰۰ تا ۶۵۰۰ کلوین استفاده می‌کنند.

چراکه در این محیط‌ها تاکید بسیار بالایی بر عدم خواب آلودگی وجود دارد و فعالیت‌ها باید با دقت و ظرافت بالا همراه باشند. برای نمونه اگر می‌خواهید در یک محیط صنعتی و کارگاهی مانند کارگاه تراشکاری، پرس، برشکاری، نقشه کشی و.... رنگ نور مناسب را انتخاب کنید بهتر است از نور سفید سرد کمک بگیرید.

رنگ نور طبیعی که به آن نور میانه و زنده نیز گفته می‌شود ۴۰۰۰ کلوین بوده و می‌توانید از آن برای محیط‌هایی مانند مدارس، آشپزخانه، ادارات، اماکن عمومی مانند: بیمارستان، خوابگاه و.... استفاده کنید.

دمای رنگ نور می‌تواند سفید گرم ۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ کلوین باشد. این میزان دمای رنگ مناسب برای کاربرد در محیط‌های گرمابخش و صمیمانه است که قصد دارید توسط آن احساس لطیف و آرامش بخشی به وجود آورید. از این رنگ نور می‌توانید در اتاق خواب و استراحت، اتاق پذیرایی، بیمارستان، هتل، اقامتگاه‌ها و.... استفاده کنید.

نور سفید خیلی گرم ۲۲۰۰ کلوین است و پایین‌ترین دمای رنگ نور سفید به شمار می‌رود. از آنجایی که این رنگ بسیار رمانتیک است، می‌توانید از آن در محوطه‌هایی مانند استخر، جکوزی و.... استفاده کنید.