چیپ ال‌ ای دی SMD چیست و چه کاربردی دارد؟
پیشنهادات

چیپ ال‌ ای دی SMD چیست و چه کاربردی دارد؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه

3 دقیقه

 چیپ ال‌ای دی SMD چیست و چه کاربردی دارد؟ 

توسعه و پیشرفت دنیای الکترونیک در بخش روشنایی شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد. ال‌ای دی‌های اس‌ام دی (SMD) از مهمترین دستاوردها در این زمینه به شمار می‌روند. SMD‌ها در کنار Power-LED‌ها و COB‌ها از جمله خانواده LED به شمار می‌روند. از این مدل ال‌ای دی‌ها در صنایع مختلفی برای تأمین روشنایی استفاده می‌شود و در کنار مزیت‌های بی‌شمار یک گزینه مقرون به صرفه و اقتصادی نیز به شمار می‌روند. اس‌ام دی‌ها دارای توان و ولتاژهای مختلفی هستند.

 چیپ ال‌ای دی SMD چیست؟  

SMD مخفف عبارت Surface Mounted Device به معنای دستگاه نصب شده روی سطح است و به تکنولوژی اطلاق می‌شود که ساخت آن از طریق وش لحیم کاری بدون استفاده از سوراخ کاری بر روی بورد انجام می‌گیرد. در سال‌های اخیر بسیاری از قطعات ال‌ای دی در حوزه روشنایی و نورپردازی بر پایه این تکنولوژی مدرن ساخته می‌شوند.

در این روش LED دارای دو یا چند پایه به منظور لحیم کاری ساخته شده و روی یک پد مخصوص از جنس مس یا آلیاژهای فلزی دیگر با کیفیت و قابلیت انتقال حرارت لحیم می‌شوند.

انواع چیپ اس‌ام دی ال‌ای دی

چیپ‌های SMD از نظر جنس آلیاژهای فلزی و همچنین سایز و اندازه‌ای که دارند به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. تراشه‌های اس‌ام دی همه با یک عدد چهار رقمی شناسایی می‌شوند. شناسایی این کدها بسیار ساده است و مربوط به اندازه خود چیپ بوده که به میلی متر مشخص می‌شود. این تراشه‌ها در بازار با‌ام‌های، ۳۵۲۸.۳۰۲۰، ۳۰۳۰.۳۵۳۵، ۳۰۱۴.۵۰۵۰، ۵۷۳۰ نام‌گذاری می‌شوند و توان‌های متفاوتی دارند. عموما توان چیپ‌های اس‌ام دی در بازار بین ۰.۵ تا ۱ وات است.

یک سمت چیپ SMD به قطب مثبت و سمت دیگر آن به قطب منفی متصل می‌شود و بین این دو سر نیز سطح تابشی قرار می‌گیرد. هرچه سطح تابشی بزرگتر باشد چیپ بزرگتر بوده و در نتیجه نور بیشتری نیز خواهد داشت.

میزان نور تولید شده توسط چیپ‌های SMD تا حدود زیادی به شرکت‌های سازنده و کیفیت ساخت آن‌ها بستگی دارد.

مزایای استفاده از ال‌ای دی SMD

همان طور که گفتیم در این تکنولوژی ساخت الی‌ای دی، تراشه‌ها به صورت دائم و با روش نصب سطحی روی برد الکترونیکی قرار می‌گیرند. بنابراین در ساخت این تراشه‌ها نیازی به سوراخ کردن برد نیست. مهمترین مزایای استفاده از LED اس‌ام دی عبارتند از:

  • - کاهش حجم تراشه‌ها به دلیل استفاده کمتر از قلع
  • - کاهش قابل توجه خطا در فرآیند تولید و افزایش سطح کیفی مونتاژ به دلیل دخالت کمتر نیروی انسانی در تولید قطعات
  • - زاویه پخش نور گسترده
  • - اقتصادی و مقرون به صرفه

تفاوت چیپ SMD، LED و COB

منظور از LED یک منبع تولید نور برای استفاده در چراغ‌ها و روشنایی است که با استفاده از دیود نور تولید می‌کند. این لامپ‌ها حرارت بسیار کمی دارند و از آنجایی که بیشتر انرژی مصرفی در آن‌ها به نور تبدیل می‌شود طول عمر خوبی دارند و کارآمدتر به نظر می‌رسند.

SMD و COB در واقع منابع نوری از خانواده LED‌ها هستند که با تکنولوژی‌های متفاوتی تولید می‌شوند. چیپ‌های COB نیز نوعی منبع نور از خانواده LED هستند که در آن قسمت‌های مختلفی مانند سیم ارتباطی، مدار و لایه فلوئورسنتی در مدار چاپی ساخته می‌شوند. به زبان ساده‌تر در آن اجزا بر روی مدار چاپی ساخته می‌شوند و هیچ قطعه‌ای از قبل ساخته شده نیست.

در میان انواع این تراشه ها، ال‌ای دی‌های اس‌ام دی به دلیل عمر طولانی‌تری که دارند مقرون به صرفه و اقتصادی‌تر به نظر می‌رسند. ضمن این که انرژی کمتری مصرف می‌کنند. ضمن این که لامپ‌های اس‌ام دی به دلیل پراکندگی ماژول‌ها بر روی سطح، حرارت کمتری تولید می‌شود و در اغلب ساختار‌ها نیازی به هیت سینک سنگین ندارند.